Ruka u testu : Sadržaj > Aktivnosti > Materija i materijali > Voda > Voda i led
Modul : Voda i led  [Cycle]
01/01/1999
Datum publikovanja : 
 

Upoznavanje nekoliko fizičkih osobina vode posmatranjem parčeta leda koje se dobija tako što se sirup zaledi u lizalicu.

Rezime : 
 
Prva saznanja o vodi (voda iz slavine, kiša, sneg, led) i ukusu.
Osnovne tačke programa : 
 

Naučni pojam:
 Različita stanja materije
 Tehnička realizacija

 Uporedo:
 Jezik

Cilj : 
 
4 časa po jedan sat, plus radionica u dvorištu.
Trajanje : 
 
 
Poslednja izmena : 12/05/2008




Materijal :  - kašike, kutlače, male plastične čaše za kafu, štapići,
 - 2 vrste čaša različite veličine,
 - plastični sudovi različitog oblika i veličine s poklopcima i podmetačima,
 - frižider sa zamrzivačem i sudom za pravljenje leda u komadima,
 - fotografije zimskog izgleda planina.
 - sirup od kajsija ili jagoda.


Polazna situacija :

Deca se igraju raznim predmetima koje ubacuju u sud s vodom.

Čas 1: Voda u tečnom stanju

Ciljevi

  • Posmatranje vode 
  • Identifikacija nekoliko osobina vode
  • Formiranje rečnika karakterističnog za vodu 

Pitanje nastavnika

Gde nalazimo vodu i čemu ona služi?

Pitanje sledi razmena mišljenja, kada se formira precizan rečnik, a zatim formuliše odgovor. Posle prve sinteze dobija se odgovor: Voda teče, može biti presipana iz jednog u drugi sud. Ne miriše, nema ukusa, prozirna je. Zatim učenici, crtajući u eksperimntalnoj svesci, ilustruju nekoliko datih odgovora.

Na sajtu Ruka u testu : Voda iz slavine može imati ukus i miris jer sadrži hlor. Da bismo se uverili da nema ni ukus ni miris, možemo uzeti destilovanu vodu.

Čas 2: Održavanje količine tečnosti

Ciljevi

  • Uvežbajte se da presipate vodu iz suda u sud i da pokažete da pri tome količina vode ostaje nepromenjena.
  • Naučite da iskažete svoje mišljenje i pokušajte da ga potvrdite.
  • Upotrebljavajte jedinice mere.

Prva faza: Oblik tečnosti

Pomoću dva suda i obojene vode ponavlja se ono što je otkriveno na prvom času. Učenici se uveravaju da voda poprima oblik suda u kome se nalazi.

Druga faza: Kako presipamo?

Svaka grupa od dva učenika dobija dva suda različitog oblika. Obojena tečnost se presipa iz jednog u drugi sud. Na raspolaganju su im kašike, kutlače i lončići. Kako presuti vodu iz suda u sud bez prosipanja? Učenici daju predloge koje zatim pokušavaju da realizuju.

Treća faza: Eksperimenti

Pre početka časa čaše različitog oblika napunjene su istom količinom sirupa s vodom. (Količina odgovara sadržaju dve najmanje čaše voćnog jogurta). Svaki učenik ima napunjenu čašu, a svaka grupa od po dva učenika ima dve različite čaše. Učenici upoređuju oblike čaša i količinu tečnosti u njima. Kako znati koja ima više tečnosti?

Razmatrajući ideje učenika predloženo je rešenje: brojaćemo koliko je lončića potrebno da bi se napunila čaša.

Aktivnost učenika : Svaki učenik pokušava da meri. Zatim postavlja pitanje: Kako saznati gde ima više ili ko je u pravu, upotrebljavajući sudove koji su im na raspolaganju?

* Učenici mogu upotrebiti najmanji sud i brojati koliko puta su sipali tečnost u njega iz dva suda koja su bila napunjena tečnošću. Na primer, ako čaše iz kantine imaju neki reljef na polovini visine onda taj reljef može poslužiti kao referentna tačka.

* Učenici mogu upotrebiti i najveći sud, puniti ga sukcesivno tečnošću koja se nalazi u dva suda koja su im data na početku, beležiti nivo do koga doseže tečnost i zatim upoređivati.

* Učenici prazne prvi sud i u njega sipaju tečnost iz drugog suda da bi na taj način uporedili njihove zapremine.

Konstatacija : Svaki učenik prikazuje svoje rezultate i formira prvu konstataciju: Da bi merenje bilo prihvatljivo, potrebno je da mali sud bude pun.

Zapažanje nastavnika : Neki učenici su i dalje ostali pri svom stavu. Zatim je sledila diskusija i sučeljavanje različitih mišljenja. Na kraju su mogli da popiju sok!

Čas 3: Led

Ciljevi

  • Uočiti da se voda pretvara u led
  • Opisati nekoliko osobina leda
  • Navesti gde se voda u čvrstom stanju nalazi  u priordi, u svakodnevnom životu
  • Napraviti ledenu lizalicu

Prva faza: Posmatranje parčeta leda

Pred učenicima se sud za pravljenje komada leda napuni vodom i stavi u zamrzivač. Sutradan im se razdele komadi leda. U grupama po dvoje učenici posmatraju komade leda postavljene na tanjiriće. Zatim ih opisuju (oblik, boja...)

Konstatacija : Tečna voda je postala čvrsta. Komad leda je dobijen iz tečne vode.

Druga faza: Zaleđena voda oko nas

Učenicima su razdeljeni razni dokumenti (pejzaži, situacije iz svakodnevnog života, čovekove aktivnosti...).

Pitanja nastavnika u vezi s dokumentima 
Gde nalazimo parčad leda, vode u čvrstom stanju?
Sledi razmena mišljenja (Kod poslastičara, u kafeu, na planini...).

Sinteza
Odeljenje nastoji da odredi uslove (temperaturu, visinu) potrebne za nastanak leda.

Treća faza: Ledene lizalice

Učenicima su razdeljeni razni dokumenti (pejzaži, situacije iz svakodnevnog života, čovekove aktivnosti...).

Problem :  Šta je potrebno uraditi da bismo napravili ledenu lizalicu?

  • Svaka grupa zamišlja svoj način pripreme
  • Opisati način rada i napraviti listu neophodnog materijala
  • Saglasiti se, posle diskusije, o načinu pravljenja lizalice
  • Pravljenje ledene lizalice

Čas 4: Led i tečna voda 

Ciljevi

- Pokazati da se led pretvara u vodu
- Predstaviti prelaz tečne vode u led i obrnuto

Prva faza: Topljenje leda

Komadi leda se izvade iz zamrzivača i postave na tanjiriće, koji se zatim postavljaju u različite delove učionice. Učenici posmatraju i opisuju ono što uočavaju.

Konstatacija : Čvrsta voda (led) može da postane tečna, ona se topi.

Podsećanje na ono što je konstatovano tokom trećeg časa : Tečna voda prelazi u led.

Druga faza: Šeme eksperimenata

Učenici opisuju eksperimente u svesci. Dogovoreno je da strelica bude upotrebljena kao oznaka za "postaje". Zatim je dogovoreno da se levim i desnim smerom strelice na crtežu predstave tečna voda i led.

U realizaciji ovog modula su učestvovali Eric Ciaravolo, Laurence Etienne, Andrée Dumas-Carré et Sabine Laurent.


Poslednja izmena : 12/05/2008
Oruđa
© Ruka u testu 2017