Saznanje:
- Voda hlađenjem postaje čvrsta.
- Naučni termini: čvrsto, tečno, toplo, hladno, voda, led.
Pristup:
- Naučiti decu da menjaju svoje mišljenje o nekom fenomenu da bi mogla postepeno da pređu sa subjektivnog i afektivnog shvatanja na racionalno i objektivno. Ova promena stava se ostvaruje u okviru naučnog obrazovanja.
Veštine:
- Konstrukcija predmeta, ostvarenje neke manipulacije, crtanje onog što je urađeno.
Savet
Nacrtajte vodu na različite načine.
Crteži učenika
Da nalaze vodu na različitim mestima, ali uvek u obliku tečnosti:
- bara,
- more,
- reka,
- kiša,
- voda iz slavine,
- bazen...
Produbljivanje problematike
Odgovori dece: Iz oblaka, s neba.
Odgovori dece: Ne, pada i sneg, grad.
Odgovori dece
- Za kišu:
- To je voda.
- Tu se oblak lomi na više parčadi i padaju mali parčići.- Za sneg:
- Sličan je pamuku, ali se topi.
- Hladan je i pada samo zimi.- Za grad:
- To su mali parčići leda koji padaju na nas.
- Topi se kada dodirne zemlju.Gde možemo proveriti naše odgovore?
Posmatrajući kada padaju kiša, sneg i grad.
Posle duge diskusije za i protiv iščekivanja dana kada će padati kiša, sneg ili led, deca su odlučila da pokušaju da dobiju na neki drugi način zadovoljavajući odgovor na postavljeno pitanje. Da, ali gde?
A u nekoj knjizi?
Objašnjenja, odnosno tvrdnje koje su našli
Oblake sačinjavaju milioni minijaturnih čestica vode. Te kapljice su vrlo slične prašini. Pošto su vrlo male, one ne padaju nego "plivaju" u vazduhu. Kada se oblak rashladi, one se uvećavaju i povećava im se zapremina. Pošto se dovoljno uvećaju i otežaju, one počinju da padaju. U početku vrlo sporo. Ako je oblak vrlo visoko, one moraju da pređu vrlo veliko rastojanje. Zahvaljujući svojoj težini padaju vrlo brzo i dolazi do pravog pljuska koji se spušta na tlo.
Pahuljice snega su sačinjene od minijaturnih kristala leda nastalih od vodene pare (minijaturnih kapljica) koja se nalazi u oblacima. One se objedinjuju i tako formiraju pahuljice. Kako pahulljice postaju teže od pojediniačnih kristala leda, one počinju da padaju i da se sve više uvećavaju i tako nastaje sneg.
Kada se na velikim visinama, gde je vrlo hladno, kiša zaledi, ona počinje da pada u obliku velikih zaleđenih kapi poznatih kao grad.
Zaključak
Grad i sneg nastaju od minijaturnih kapi vode. Oni su, kao i kiša, voda, ali u stanju drugačijem od tečnog.
Produbljivanje problematike
Sačekajte da padne sneg ili grad i proverite da li su sačinjeni od vode.
Predlog nastavnika
- Pustite decu da rade u malim grupama, neka jedan od njih beleži šta se radi, a jedan neka u ime cele grupe izloži šta je urađeno.
- Zabeležite crteže s dečjim objašnjenjima i upotrebite ih kasnije.
Problem-situacija
Pada sneg.
Podsetite se šta smo, na početku školske godine, u knjigama našli o snegu.
Kako da proverimo to što je bilo u knjigama?
Eksperimenti koje su predložili učenici
- Sneg treba otopiti tako što ćemo ga staviti u ruke.
- Sneg ćemo znatno brže otopiti stavljajući ga na radijator.
Eksperimenti izvedeni u učionici
Eksperiment 1
Odvijanje eksperimenta
Svako dete stavlja malo snega u ruke i posmatra šta se dešava.Konstatacija
Sneg se otopio, pa je zato ruka hladna i mokra.Zaključak
Ovo je zaista voda, ali je ima znatno manje nego snega.Eksperiment 2
Odvijanje eksperimenta
- Napunite čašu snegom.
- Postavite je na peć.
- Čekajte i posmatrajte.
Konstatacija
- Sneg se otopio.
- Čaša nije puna vode.
Zaključak
- Sneg je sačinjen od vode.
- Posle otapanja snega nastala voda zauzima manje mesta nego sneg.
Produbljivanje problematike