Ruka u testu : Sadržaj > Aktivnosti > Materija i materijali > Promena stanja > Šta se desilo s vodom iz barice koja je nestala u dvorištu?
Modul : Šta se desilo s vodom iz barice koja je nestala u dvorištu?  [Cycle]
01/01/1997
Datum publikovanja : 
 
Učenici konstatuju da je nestanak vode iz barice povezan s isparavanjem.
Rezime : 
 
Promena stanja materije
Osnovne tačke programa : 
 
 - Upoznati se s principom isparavanja
 - Ukazati učenicima da materija u gasovitom stanju nije vidljiva
Cilj : 
 
- 2 eksperimenta
Rezultati eksperimenta se evidentiraju sutra ili prekosutra.
Trajanje : 
 
 
Poslednja izmena : 10/06/2008




Materijal :  - majica kratkih rukava,
 - voda,
 - plastični sudovi različitog oblika


Polazna situacija

Toga dana nije bilo moguće igrati se loptom jer je teren u dvorištu bio pun barica vode.
Dva dana kasnije na platou nije bilo nijedne barice.
Gde je nestala voda? 

 

Problem-situacija

Voda iz barica je nestala.
Šta se desilo s vodom?

 

Objašnjenja učenika

  • Voda je prodrla u tlo.
  • Voda je nestala u vazduhu, to je slično situaciji pri prostiranju veša da se suši.
  • Sunce je isušilo barice.

Eksperimenti koje su predložili učenici

  • Umočimo krpe u vodu - jednu nemojmo sušiti na vazduhu (pokvasiće tlo) - drugu sušimo (ona neće kvasiti tlo).
  • Postavimo plastični providni sud i pratimo svakodnevno promenu nivoa vode.

Eksperimenti izvedeni u učionici

Materijal :

 - majica kratkih rukava,
 - voda,
 - plastični sudovi različitog oblika. 

 

Eksperiment 1

Odvijanje eksperimenta

  • Majica je osušena (ne kaplje voda)
  • Majica nije osušena (voda pada na tlo)

 

 

Konstatacija

Sutradan su obe majice bile suve. 

 

Zaključak

Deca su zaključila: Zaista je jedan deo vode otišao u tlo, a drugi je ispario

 

Eksperiment 2

Odvijanje časa

  • Sipajte istu količinu vode u tri suda različite veličine i oblika.
  • Obeležite nivo vode u svakom od njih. 

 

 

 

Zapažanje nastavnika :

Deca nisu obeležila nivo vode u sudovima 2 i 3. Sledećeg dana su i to uradila. 

Rezultati

Sutradan

  • Sud 1: Nivo vode se veoma malo promenio.
  • Sud 2: Ništa se ne primećuje (nije bio obležen nivo).
  • Sud 3: Ostalo je vrlo malo vode.

Dva dana kasnije

  • Sud 1:  Nivo vode je opao.
  • Sud 2:  Nivo vode je opao.
  • Sud 3:  Voda je potpuno nestala.

Zaključak

Voda nije mogla da nestane u tlo, dakle, nestala je u vazduhu, ali nije više u tečnom stanju. Promenila se i postala nešto drugo. Ona je isparila. 

Produbljivanje problematike

 - Definicija reči isparavanje.
 - Pojam gasovitog stanja.

Šematizacija koju su uradili nastavnici.

Zapažanja nastavnika

Ovi eksperimenti su naveli učenike da postavljaju druga pitanja : 
  • Zašto je isparavanje u trećem sudu bilo brže nego u prva dva?
  • Temperatura u učionici, kažu oni, utiče na brzinu isparavanja. Predložili su da u nekoj šerpi zagrevamo vodu da bi se pokazalo da će tada isparavanje biti još brže.

Produbljivanje problematike

Kondenzacija: Odakle zamagljenje na prozoru?

Poslednja izmena : 10/06/2008
Oruđa
© Ruka u testu 2017