Posmatranje, protokol eksperimenta, eksperimentisanje, izveštaj o eksperimentu, organizacija podataka, diskusija po grupama
Pedagoški pristup |
Organizacija rada u odeljenju |
Način izražavanja u odeljenju |
Prikaz ranijih ideja | celo odeljenje | oralno |
Projekat eksperimenta | po manjim grupama | pismeno/oralno |
Elaboracija zajedničkog protokola eksperimenta | celo odeljenje u manjim grupama | oralno/pismeno |
Konfrontacija rezultata | celo odeljenje | pismeno/oralno |
Polazna situacija :
Padala je kiša. U dvorištu je bilo barica vode, a sada ih više nema. Odeća je bila nakvašena, a sada je suva.
Kako se to desilo?Diskusija u većim grupama koja ima za cilj prikaz ranijih ideja
Predlozi do kojih se došlo:
Voda iz barica je odletela.
Sunce je isušilo vodu.
Vetar je osušio odeću.Usmeravanje ka pravljenju eksperimentalnog uređaja:
Želeli bismo da saznamo pod kojim uslovima će voda najbrže ispariti i šta se s njom desilo kada je nestala.
Šta možemo da uradimo da bismo to saznali?
Koje eksperimente treba izvesti i koja posmatranja realizovati?Grupna istraživanja kako bi se dobila ideja za eksperimente
Diskusija po grupama
Učenici izlažu ideje pred celim odeljenjem.Primeri:
- Pripremiti više sudova i u njih sipati vodu.
- Možemo ih poklopiti poklopcem, začepiti nekim čepom ili navući tanku plastiku, a mogu ostati i otvoreni.
- Postavimo ih na različita mesta (pored radijatora, u orman, u dvorište).
- Tražimo od učenika da iskažu svoje mišljenje. Šta će se desiti u različitim slučajevima? (predvideti uticaj poklopca, temperature).
Organizovati prikupljanje podataka
U tabelama su prikazani rezultati eksperimenata izvedenih po grupama. Navode se predviđanja i objašnjenja (raspored u njima je napravljen tako da omogućuje prikaz različitih sadržaja).
Definiše se ritam posmatranja (dva puta dnevno).
Plan je napravljen tako da omogućuje zaduženim učenicima da realizuju posmatranje:
- Definisati šta bi mogla biti mera u odnosu na koju se vrši poređenje ako učenici nisu predvideli proceduru. Kako ćemo videti da li je voda nestala?
- Predložite da obeleže markerom na spoljašnjoj površini providnog suda nivo vode ili se, pak, na sud može prilepiti papir s gradacijom, ako učenici nisu predvideli neku drugu prihvatljivu proceduru.
- Izvesti planirane eksperimente, zabeležiti merenja i zapažanja u svesku za eksperimente, uz navođenje datuma i vremena.
Prikazati merenja i zapažanja, konfrontirati ih
Zapažanja učenika: Voda brže nestaje pored radijatora nego u dvorištu, brzo nestaje i u velikim tanjirima. Voda skoro i da ne nestaje u poklopljenim sudovima. Na tankim plastičnim folijama se formiraju kapi.
- Dati moguća objašnjenja za ono što je opaženo.
- Povezati dobijeno s početnom situacijom.
- Šta je isto?
- Šta je različito?Preći na izvođenje eksperimenta
Predložiti da izvrše što je moguće preciznija poređenja dobijenih rezultata pri promeni samo jednog od mogućih uzroka. Potrebno je da učenici navedu koje su moguće uzroke identifikovali (slobodna površina, temperatura, zatvorenost posude).
- Svaka grupa ima na raspolaganju 3 identična suda s istom količinom vode i postavlja ih na različita mesta.
- Slobodna površina sudova se razlikuje od grupe do grupe (jedni imaju tanjire, drugi bokale).
- Jedni imaju sudove istog tipa kao i drugi, ali ih oni poklapaju ili začepljuju.Zabeležite u svesku za eksperimente ono što je zajedničko i ono što je različito, predviđanja i potvrde predviđanja.
Zabeležite eksperimente urađene po grupama, sa šemama i konstantama. Proverite da li su tipovi posuda, mesto, postavljeni poklopci, vreme i datum eksperimentisanja tačno navedeni.
Prikupiti sva zapažanja
Zapažanja učenika:
- Što je toplije, voda brže isparava.
- Što je voda više razlivena, utoliko brže nestaje.
- Voda nestaje brže ako sud nije poklopljen.
- Ako je postavljen poklopac ili tanka nepropustljiva plastična folija, na njima će se formirati vodene kapljice.Saslušati predloge komplementarnih eksperimenata
Što je toplije, voda će brže nestajati, toplota dovodi do njenog ključanja.
(Zato je potrebno upozoriti učenike na preduzimanje neophodnih mera sigurnosti.)Opažene činjenice:
- Mali mehuri i pojava "dima" iznad posude.
- Veliki mehuri u vodi, voda potpuno nestaje, a prozori se zamagljuju.Predložene interpretacije:
- Para se formira kada zagrevamo vodu.
- Ona se kreće kroz vazduh, a hlađenjem na prozorima dolazi do zamagljenja.Iskazivanje onog što je naučeno :
- Pomoć i preformulisanje (isparavanje, toplota).
- Zabeležiti to u svesku za eksperimente.Vratiti se na početnu situaciju
U kojim još situacijama iz svakodnevnog života možemo videti zamagljenje, maglu, paru i gde primećujemo situacije u kojima dolazi do sušenja. Dati odgovarajuću interpretaciju na osnovu stečeniih saznanja.
Ovu temu možete obrađivati tokom 4 nedelja, na 4 duža i nekoliko kraćih časova namenjenih posmatranjima i komunikaciji.
Da li se s decom u pripremnom ili prvom razredu osnovne škole mogu izvlačiti precizniji i konceptualniji, odnosno "naučni" zaključci?
Uočene poteškoće:
Početak sa sušenjem veša je napušten i zamenjen baricama u dvorištu koje omogućuju vrlo lak prelaz na eksperimentisanje u učionici.
Deca lakše uočavaju vodu u barici u dvorištu nego vodu u nakvašenoj odeći.
U početku je teško eksperimentalno proveriti sve polazne hipoteze.
Poteškoća se pojavljuje jer je potrebno izvoditi eksperimente s velikim brojem učenika.
Nivo znanja učenika može takođe da predstavlja problem.
Eksperimentalna sveska :
- Problem predstavlja i pismeno izražavanje dece tog uzrasta.
- Poteškoće se pojavljuju pri šematskom predstavljanju. Ovaj problem je zahtevao dosta vremena.
- Pitanja nastavnika u vezi s eksperimentalnom sveskom. Da li su potrebne korekcije u svesci?
- Koliko mesta treba ostaviti za ono što pripada samo jednom učeniku, a koliko za zajednički zaključak?