Ruka u testu : Sadržaj > Aktivnosti > Ekologija > Okruženje > Filtriranje prljave vode
Modul : Filtriranje prljave vode  [Cycle]
01/01/1998
Datum publikovanja : 
 
Pravljenje različitih filtera kroz koje se sukcesivno propušta voda.
Pravljenje višeslojnog filtera.
Rezime : 
 
Kvalitet vode
Osnovne tačke programa : 
 
Učenici zamišljaju jednostavan sistem za filtriranje vode u učionici, a zatim primećuju da ta voda još uvek nije za piće.
Cilj : 
 
Tri časa.
Trajanje : 
 
 
Poslednja izmena : 18/08/2008




Materijal : - plastične boce,
- fino najlonsko sito,
- pesak,
- šljunak,
- ugalj,
- papirni filter,
- pamuk.


Naučni pojmovi

Razlika između čiste vode (naizgled bistre) i vode za piće, filtrirane, prečišćene...

Pedagoški pristup

Polazna situacija

Tokom posete stanici za prečišćavanje vode učenici otkrivaju da voda reke (ili neke druge akumulacije) može posle prečišćavanja biti korišćena za piće. Po povratku u učionicu oni žele da prečiste vodu koja je mutna i puna raznih otpadaka.

Hipoteza koju su postavili učenici

  • Vodu treba filtrirati pomoću materijala koji zadržavaju prljavštinu.

Eksperimenti koje su predložili učenici

  • Testiranje različitih filtera: fino najlonsko sito, pesak ili šljunak, ugalj, papirni filter ili pamuk.
  • Presecite plastične flaše i na njih postavite različite filtere.

Eksperimenti koje su izveli učenici

  • Faza 1 : Svaka grupa od šest učenika dobija gorepomenuti materijal i pristupa izvođenju predloženog eksperimenta :

Voda se naizmenično presipa iz jedne u drugu bocu.

Zaključak u vezi s eksperimentom 

    Učenici nailaze na sledeće poteškoće: Za eksperiment je potrebno dosta mesta. Vode ima svuda. Sve ovo nije praktično.
    Zatim formiraju prve konstatacije: Sve grupe ne dobijaju iste rezultate. Filtere treba postaviti takvim redom da se prvo zadrži najkrupnija nečistoća. Što je filter veći voda je čistija, ali joj je potrebno više vremena da prođe. Moguće je postaviti filtere jedan iznad drugog.
  • Faza 2 : Pravi se sinteza onoga što je zapaženo u svakoj grupi i ponavlja se eksperiment s onim što se smatra najuspešnijim: svaka grupa pravi po jedan filter. Za ovaj deo se konsultuje literatura o prečišćavanju vode.

    Napravljen je jedan složen filter, povećane su dimenzije pojedinih elemenata za filtriranje, koji su zatim postavljeni jedan iznad drugog.

Bilans eksperimenta

    Svaka grupa je uspela da dobije čistiju vodu. Eksperiment traje dosta dugo jer voda mora da prođe kroz svaki filter.

Zaključak

    Moguće je prečistiti prljavu vodu postavljanjem niza filtera jedan iznad drugog. Voda prvo mora da prođe kroz filter koji zadržava najkrupniju nečistoću, a zatim kroz sve finije filtere.
  • Učenici navode poslednje zapažanje : U vodi su još uvek preostale bakterije, mikrobi, o kojima su nam pričali u stanici za prečišćavanje vode. Da bismo ih uništili, vodi treba da se doda hlor, ali ni tada nemamo mikroskop da bismo mogli da upredimo vodu pre i posle tretmana.

Mišljenje nastavnika

Smatra se da učenici čak i delimičnom primenom naučnog metoda uspevaju da formulišu pitanja, a zatim rasuđivanjem, na osnovu onog što su opazili, dolaze do predloga odgovarajućeg rešenja. Isto tako, primenom tehnološkog pristupa uspevaju da nešto zamisle, naprave i transformišu tokom eksperimentisanja. Usled toga, naziru značaj i važnost naučnog i tehnološkog razvoja i njegovog uticaja na životno okruženje.
Ova opšta ideja dominira naučnim pristupom u školi, a oslanja se na mišljenje pokretača projekta Ruka u testu (La main à la pâte) Žorža Šarpaka, koji smatra da “naučne aktivnosti omogućuju deci da istovremeno razumeju kako da vode i interpretiraju neko istraživanje. Tako da znanje ne dolazi kao magija, nego zato što ga oni savlađuju.

 

Produbljivanje problematike

Potraga za bakterijama u filtriranoj vodi (Vidi aktivnosti : Prljava voda, bistra voda, čista voda: rastvaranje, prodiranjefiltriranje vode i potraga za bakterijama).
Istraživanje životnog okruženja je jedna od mogućih dodatnih aktivnosti: istraživanja vezana za vodu u svakodnevnom životu, istraživanja reke...

 


Poslednja izmena : 18/08/2008
Oruđa
© Ruka u testu 2017