Ruka u testu : Sadržaj > Aktivnosti > Materija i materijali > Promena stanja > Eksperimenti s vodom
Modul : Eksperimenti s vodom  [Cycle]
10/07/2008
Datum publikovanja : 
 
Konstatujući da morska voda sadrži so, učenici se pitaju da li voda može da sadrži i neke druge supstance. Oni zato mešaju različite supstance s vodom za piće.
Rezime : 
 
 - Osobine vode.
 - Poređenje mešavina.
Osnovne tačke programa : 
 

Konceptualni ciljevi.
 Isparavanje, kondenzacija.
 Rastvorljivost, mešavina dve tečnosti.

 Planiranje eksperimenta.
 Organizacija eksperimenta.
 Analiza podataka, izvođenje zaključka.
 Nastavak izvođenja eksperimenta.

Cilj : 
 
4 časa između kojih se organizuje nekoliko časova svakodnevnih posmatranja.
Trajanje : 
 
 
Poslednja izmena : 11/07/2008




Materijal : Čas 1
 - morska voda, voda za piće,
 - tanjir, šerpa, rešo.
Čas 2
 - kafena kašičica,
 - so.
Čas 3
 - brašno, senf, kečap, majonez, šećer, ulje.


Polazna situacija


Posle vožnje duž obale mora učenici su konstatovali da je morska voda slana, a voda iz slavine nije.

Čas 1


Problem


Da li stvarno ima soli?
Ne vidimo je... Šta da uradimo da bismo je videli?   

Hipoteze učenika


 "Osušimo"  vodu.   

Eksperimenti koje su predložili učenici


Vodu treba ostaviti na suncu i ona će se osušiti kao veš. Sunce svojom toplotom upija vodu kao što to čini s baricama koje nestaju u dvorištu. Sunce suši jer greje kao neka vatrena lopta.
Treba kuvati vodu.
   

Eksperimenti izvedeni u učionici


Eksperiment 1


Kuvajmo vodu.  

Odvijanje eksperimenta

  • Zagrevamo vodu.
  • Posmatramo. 

Zapažanja nastavnika


Učenici kažu da se puši. Pitaju se gde je nestala voda iz šerpe. Da bi pokazali da voda ne nestaje i da se može ponovo pojaviti u procesu kondenzacije, postavljaju hladan tanjir iznad šerpe koja se puši. Na tanjiru se formiraju fine kapi vode. Učenici konstatuju da je to voda koja je nestala. Kažemo da je ona isparila.   

Konstatacija

Posle više minuta (proces je dosta dug), u šerpi nema više vode, ostaje samo beli prah.
Hipoteze učenika: To je šećer, brašno, so.
Verifikacija: Da bi saznali šta je to, treba da probaju, ali pošto se šerpa, odnosno prah ohladi. Uzima se prstom koji se lizne i zaključuje da je u pitanju so.   

Zaključak


U šerpi je ostala so. Dakle, soli je bilo u morskoj vodi.   

 

Eksperiment 2

Ostavite vodu tako da je greje sunce.   

Odvijanje eksperimenta

  • Stavimo malo morske vode na tanjir koji zatim postavljamo na ivicu prozora tako da ga obasjava sunce.
  • Čekamo.
  • Posmatramo šta se dešava tokom više dana... 

Konstatacija


Voda je isparila posle pet dana. Na dnu tanjira ostaje beli prah.
Kada rublje sušimo, sunce upije vodu s njega.   

Zaključak


Voda ispari i ostaje so usled dejstva toplote koju razvija sunce.
To je so koja se nalazila u morskoj vodi.   

Čas 2


Problem


Kako ponovo napraviti morsku vodu?   

Hipoteze učenika


Stavimo so u vodu.    

Eksperimenti koje su predložili učenici

Stavimo so u vodu, prodrmamo i ona će se istopiti.  

Eksperimenti izvedeni u učionici


Odvijanje eksperimenta

  • U čašu vode iz vodovoda stavimo kašičicu soli.
  • Prodrmamo nekoliko minuta. 

Konstatacija


So se više ne vidi.
Voda je slana.   

Zaključak


Pravimo slanu vodu koja je kao morska voda.  

Nastavak eksperimentisanja


Šta možemo rastvoriti u vodi?  

Zapažanje nastavnika

  • Učenici upotrebljavaju termin istopiti umesto rastvoriti. Zato im je potrebno svakog puta pomenuti da je u pitanju rastvaranje bez nekog detaljnijeg objašnjenja.
  • Kašika koja se koristi u ovom eksperimentu poslužiće i kao mera za nastavak eksperimenta.

 

Čas 3


Problem

Šta se može rastvoriti u vodi?   

Hipoteze učenika


 - brašno,
 - senf,
 - kečap,
 - majonez,
 - ulje,
 - šećer
  

mogu biti rastvoreni u vodi.

 

Eksperimenti izvedeni u učionici


Odvijanje eksperimenta

  • U različite sudove s vodom za piće stavljamo po kašičicu brašna, senfa, majoneza, kečapa, šećera, ulja.
  • Promešamo. 

Konstatacija 

 
 

Šta se desilo?

Brašno
-  mešavina je bela
-  meša se
-  topi se

Senf

-  mešavina je žuta
-  meša se
-  topi se

 Majonez

-  ne meša se
-  prave se grudvice

 Ulje

-  prave se loptice

 Kečap

-  mešavina postaje crvena
-  meša se
-  topi se

 Šećer

-  meša se
-  topi se

 

Zaključak


Neki proizvodi se mešaju, a neki ne.   

Nastavak eksperimentisanja


Ostavite mešavine u jedan ugao učionice i posmatrajte šta će se s njima desiti posle dva dana (ako se čeka duže, voda će ispariti).  

 

Čas 4


Problem


Šta se desilo s našim mešavinama posle dva dana?  

Hipoteze koje su postavili učenici


Mešavine zadržavaju isti izgled.  

Konstatacija


                            

Šta se desilo posle dva dana?

So

Sve je isto, so se više ne vidi.
Brašno
Voda više nije bela, a brašno je na dnu čaše.

Senf

Senf je iznad vode.

 Majonez

I dalje postoje grudvice.

 Ulje

Ulje je gore, a voda dole.

 Kečap

Nema promene.

 Šećer

Šećer je potpuno nestao.

Zaključak


Posle više pokušaja: Sve počinje iznova.
Samo su šećer i so potpuno nestali i ne pojavljuju se.
Drugi se ne mešaju.  

 

Produžetak eksperimentisanja

  • Popunite tabelu s dve kolone i dva reda.
  • Pokušajte s drugim proizvodima i klasirajte dobijene rezultate.
  • Pokušajte s drugim tečnostima (različitim od vode) i posmatrajte. 

Poslednja izmena : 11/07/2008
Oruđa
© Ruka u testu 2017